מחפשים מידע על טיפול בפסוריאזיס? הגעתם בדיוק למקום הנכון. במאמר זה נסקור את כל השיטות לטיפול בפסוריאזיס, כדי שתוכלו ללמוד ולהבין טוב יותר מהם הטיפולים הקיימים, ומהו הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

טיפול בפסוריאזיס

יש כל מיני סוגי טיפולים בפסוריאזיס, כאשר הטיפול צריך להיות מותאם למידת חומרה המחלה אצל המטופל. מידת חומרת המחלה נקבעת בהתאם לשטח המעורב, ולהשפעה על איכות חייו של המטופל. כדאי לדעת שבעקבות המהלך הכרוני של המחלה, גישת הטיפול חייבת להיות ממושכת, ולא קצרה ומהירה – שעלולה להוביל להחמרה בסוף הטיפול.

טיפול ראוי יכול להיות טיפול מקומי, שמתאים למצבים של מחלה במצב קל-בינוני. כאשר במקרים של מחלה חמורה וקשה, הטיפול יהיה טיפול סיסטמי, הכולל טיפולי פוטותרפיה, נטילת כדורים, או – במקרים החמורים יותר – גם הזרקת תרופות ביולוגיות.

נכון לכתיבת שורות אלו, אין תכשיר שמרפא את המחלה. ולכן תפקיד הטיפול הוא למנוע את תסמיני המחלה או את החמרתה, ולשלוט על התסמינים החריפים.

סוגי טיפול מקומי בפסוריאזיס

נגזרות ויטמין  D3

לפני כשלושים שנה, נגזרות של ויטמין D3 הפכו זמינות בתור טיפול מקומי בפסוריאזיס. ויטמין זה מעכב פרוליפרציה ומשרה התמיינות תקינה של התאים. כמו כן, הוויטמין הופך כמה תפקודים פגומים בתאי מערכת החיסון לנורמליים יותר. הטיפול הוכח כמפחית 60% מחומרת המחלה תוך חודשיים של טיפול. בשל סיבות אלו, טיפול מקומי זה נבחר לקו הטיפול הראשון למחלת הפסוריאזיס בתחילת שנות האלפיים.
כדאי לציין גם את החיסרון המשמעותי של הטיפול, שזהו הצורך במריחת המשחה פעמיים ביום – מה שפוגע בנוחות השימוש. כמו כן, כדאי לדעת שטיפול זה עשוי להוביל לתופעות לוואי כמו אדמומיות או גירויים בעור, וגרד.

סטרואיד מקומי

טיפול מקומי באמצעות סטרואידים מקומיים, נחשב לטיפול הקלאסי והמסורתי בפסוריאזיס כבר יותר משבעים שנה. את הסטרואידים המקומיים נוכל למצוא בכל מיני תכשירים, כמו קרמים, משחות, ג’לים, תמיסות, קצף ושמפו. כדאי מאוד לדעת ששימוש ארוך טווח בתכשירים מסוג זה, עשוי להוביל לתופעות לוואי מקומיות משמעותיות, כמו הידקקות העור (כלומר, העור נהיה דק יותר), אקנה, סימני מתיחה, שיעור יתר, הבלטת כלי דם, אטרופיה עורית ופוליקוליטיס.

נגזרות ויטמין D3 בשילוב עם סטרואיד מקומי

לפני קצת יותר מעשרים שנה, הבינו ששילוב נגזרות ויטמין D3 עם סטרואיד מקומי מוביל ליעילות מוגברת של הטיפול, וכך גם לחלון בטיחות נוח יותר לשימוש – שכן כל מרכיב מפחית בעצם את תופעות הלוואי של המרכיב השני. כאמור, ויטמין D3 עשוי לגרום לגירוי מקומי, אדמומיות וגרד. כאשר הסטרואיד מטפל בדיוק בתסמינים האלו ומפחית אותם. וכאמור, הסטרואיד עשוי לגרום לעור דק ואטרופיה – בזמן שנגזרות ויטמין D3 מונעות בדיוק את הופעתם של תסמינים אלו. וכידוע כבר, כל אחד בפני עצמו תורם לשיפור בתסמיני הפסוריאזיס. כך שכאשר הם משולבים יחד, נוצר אפקט סינרגטי משולב, שמגביר את יעילות הטיפול ואת בטיחות השימוש.

התכשיר המשווק בארץ, המשלב את שני המרכיבים, דורש מריחה יחידה ביום, והוא בעל יעילות של כ-55% בהפחתת חומרת המחלה, ובעל שיעורי יעילות של 85% בחולים בפסוריאזיס במצב קל עד בינוני – לפי מחקר קליני אמריקאי. ולכן שילוב זה נחשב לטיפול מומלץ ונפוץ במקרי פסוריאזיס רבים, ואיגודי רפואת העור באמריקה ובאירופה ממליצים, בצורה גורפת, לעשות שימוש בתכשיר זה כקו הטיפול הראשון בפסוריאזיס בדרגת חומרה קלה עד בינונית.

אנתרלין

אנתראלין זמין לטיפול מלפני קצת יותר ממאה שנה, והוא נחשב לחלק מהטיפול המקובל לפסוריאזיס עד היום. אם כי השימוש בו בימינו כבר לא נפוץ. לטיפול זה יש השפעה נרחבת על העור, והוא משמעותית פחות יעיל ומומלץ (לעומת הטיפולים האחרים), בשל הלכלוך והקושי הכרוכים בעריכת הטיפול.

טיפולים מקומיים נוספים

במקרים של קשקשת עבה, לפעמים כדאי לצמצם אותה בעזרת טיפולים משלימים כמו אמבטיות מי מלח, או באמצעות שימוש בחומצה סליצילית או ברטינואידים – שנועדו בין היתר להסיר תאי עור מתים, לקלף את שכבות העור החיצוניות ולבצע פילינג לעור, במטרה לחשוף עור חדש ובריא יותר כלפי חוץ. כמו כן, גם מעכבי קלצינורין טופיקליים נמצאים בשימוש לטיפול בפסוריאזיס, בעיקר באזורים רגישים כמו פנים או קפלים.

טיפולים במחלה בינונית עד קשה

פוטותרפיה, שהיא טיפול באמצעות קרינת UV, הינה חלק משמעותי בטיפול בפסוריאזיס במצב בינוני עד חמור, כאשר יש כמה סוגים של פוטותרפיה. במחלת פסוריאזיס במצב בינוני עד קשה, שלא הגיבה לפוטותרפיה, או במקרים בהם לא ניתן להשתמש בפוטותרפיה, אפשר לטפל במטופלים בעזרת כמה תכשירים מסורתיים כמו ניאוטיגסון, מטותריקסאת, או אפרלימסט. ואם המחלה מאוד קשה או שאינה מגיבה לשאר הטיפולים שהוזכרו, יש גם טיפולים ביולוגים שניתנים כעירוי לוורידים או כזריקה תת עורית.

טיפולי פוטותרפיה הנחשבים צבחינת אחוזי ההצלחה לגבוהים ביותר, ניתן לעשותם במגוון בתי חולים, מרפאות חוץ מיועדות לפוטותרפיה וכמו כן ניתן לבצע אותם בביתכם הפרטי.

יתרונות הטיפול הביתי:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *